Wednesday, February 17, 2010

KEABADIAN

Kepada angin aku bertanya. Adakah udara yang menyapa wajahku kini adalah sosoknya yang silam? Ketika bunga tak lagi mekar dan dedaunan kehabisan klorofil. Angin yang sama kah yang dulu kerap menggigilkan tubuhku?

Kepada hujan aku bertanya. Adakah awan menyimpan kisahku? Ketika pepohonan tak lagi meranggas dan sore hari menjadi meriah oleh suara katak. Hujan yang sama kah yang dulu kerap membasahi badanku?

Kepada gunung aku bertanya. Adakah bebatuan masih mengenaliku? Ketika halimun tak lagi menyelimuti pagi dan bambu-bambu menjelma rumah. Gunung yang sama kah yang dulu kerap kudaki?

Kepada bintang aku bertanya. Adakah langit bersempadan? Ketika burung tak lagi bernyanyi dan kunang-kunang melampus raga. Bintang yang sama kah yang dulu kerap berkelap-kelip?

Kepada malam aku bertanya. Adakah siang akan kembali? Ketika gelap melenyapkan terang dan matahari diganti bulan. Malam yang sama kah yang dulu kerap mengerdilkan nyaliku?

Kepada diri aku bertanya. Adakah keabadian di dalam sana? Ketika hari ini tak lagi sama dengan kemarin dan tak sesiapa sanggup menduga hari esok. Diri yang sama kah yang dulu kuakrabi?


Toraja, 17 Februari 2010. 6:10 pm.

No comments: